Followers

Monday, 23 May 2011

TEMUDUGA.....!!!!!!!!!

assalamualaikum smua.....=)

sori coz agak lame dah x mnulis di sini..... em,bile sebut je bab temuduga mest jd cuak....x kire lah temuduga belajar,kerja or ape2 je lah....macam2 persediaan lah yg akn dibuat,,...baru2 ni ak bru aje check untuk temuduga pendidikan....alhamdulillah ak di panggil untuk di temuduga UIA kuantan pd 29 mei 2011 ni utk kos pendidikan bimbingan dan kaunseling di UPSI dan UPM.....trase berdebar plak di pk kan,...em,maklum le nak temuduga jd ckg,perwatakan seorang guru tu amatlah di perlukan....

hari ni ak nk kongsi sket persediaan utk temudua pendidikan..(byk info dr ckg shireen...huhuhu..)

1. first skali mestilah berpakaian kemas seperti seorang guru...mst sentiasa smart.

2. bila nk msk blk temuduga 2,bykkn selawat n jgn lpe tanya kpd penjaga di luar siapa yg akn menemuduga kt...datuk ke,dr ke or sape2 je suapye kt dpt membuat persediaan selengkapnye,...

3.sebelum masuk,ketuk dlu n jgn lpe beri salam..

4.bg yg lelaki,berjln mstlah segak...skrg ni nak elakkn drpd warga pendidik yg mempunyai kekeliruan jantina,...faham2 sendiri la ye...=)

5. bila dah msk 2,jgn terus duduk,tapi berdiri sahaja di depan kerusi sehingga di suruh duduk..

6. duduk 2 seakan-akan pengantin n mestilah tegak....jgn menyandar pada kerusi...kaki juga janganlah di silangkan..

7.semasa menjawab soalan yg di ajukan,jawab lah dgn yakin dan jgn teragak-agak...just try yg terbaik...

8.jangan main 'goreng' je jwpn tetapi beritahu kepada penemuduga bahawa soalan tersebut x dpt di jawab...jgn smpai semua solan pulak x boleh di jawab...

9.sepanjang temuduga pastikan senyum n tunjukkan perwatakn yg mesra...tp jgn lak di tnya yg penemuduga 2 tggl di mana,anak berapa...tu dah terlebih namenye,...huhuhu

10. buat juga sedikit persedian tntg pelajaran,,..takutlah penemuduga nnt suruh kt mengajar kat dpn die...

11. jn lupe bawa dokumen-dokumen penting n slip panggilan temuduga....2 paling penting skali..klau tidak x bleh msk le jwbnye....

12. dan yg paling penting bykkn berdoa kpd ALLAH SWT krn DIA lah yg mentadbir sekalian alam dan DIA tau apa yg terbaik utk kt...


just nak berkongsi ilmu...klau ada yg terkurang,maaf sangat...yg paling penting doakan kjayaan sy dlm temuduga nnt k....=)



ckg praktikal n ak...ade gaye mke pendidik x???

 ckg n pelajar...em,lbih kurang je saiz kn...huhuhu


gud luck kpd semua yg akan menduduki temuduga....

wassalam.....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...